2 juli 2009

Dag 10, Östersund - Sveg, 191 km

Svårt att somna igår. Världens holabalo på campingen. Kom ändå upp vid kl 6. Åt en stadig frukost och kollade på nyheterna. Kände mig väldigt taggad på att komma iväg. När cykeln var färdigpackad och jag skulle sätta mig märker jag att det nästan inte är någon luft i bakhjulet. Smygpunka! Kände mig mindre taggad men bestämde mig för att "få rätt på det en gång för alla". Letade vassa saker på fälgen och i däcket i en timme innan jag ringde cykelsupporten Olsson (kompis som är duktig på cyklar). Jag hade väl något naivt hopp om att han skulle lösa problemet över telefon. Det kunde han såklart inte (tack ändå) så jag cyklade 3 km tillbaka in till stan och bad om hjälp i en cykelbutik. Fantastisk service! Hjälpte mig fast de inte öppnat än och bjöd på kaffe med. Dessutom verkar det som att det håller nu. 191 km utan punka idag. Fälgbandet jag fick på förra stället var inte bra. Nu fick jag ett som hette nåntingfint-highpressure. Kom iväg vid 10 och hade plana vägar med fin asfalt hela dagen. Allt flöt på så jag fortsatte. Kanske i längsta laget. Känns att jag kommit en bit söderut. På bussarna står det Östersund nu och inte Gällivare, kartan har gått från 1:400000 till 1:250000 och städerna är mycket större. Vägarna mellan är dock värre än innan. Tät skog och berg överallt. Känns stort och öde. Många nyfikna människor idag, kul. Och mycket sympatier för värmen. Bättre det än regn och blåst säger jag. Jag passerade några mysiga samhällen idag. Åsarna, Rätan och Ytterhogdal. Nu sitter jag på pizzerian i Sveg och klockan är 23. Ska tillbaka till campingen nu och det lär inte bli svårt att somna. Om inte ungdomarna stökar för mycket. Det är festival i Sveg.
Dagens+ Cykelbutiken i Östersund
Dagens- Sent i säng
Total distans sedan dag 1 = 1256 km

1 kommentar:

  1. 191 km, shit det ar langt! men skont att allt flot pa med cyklen :)

    snart aker jag hem, blir hamtade 05 imorgon bitti. HU! puss

    SvaraRadera