28 juni 2009

Dag 5, Moskosel - Slagnäs, 112 km

Vilken dag... stressig tältrivning för alla knott. Kom iväg ganska tidigt, ca 7. Det var superfint väder och jag siktade på att ta mig 45 km till Arvidsjaur i ett sträck. Med ca en mil kvar får jag punktering.. igen. Lugnt och metodiskt byter jag slang (min sista) och cyklar vidare till Arvidsjaur. Handlar lite bröd och en ny slang, äter en go hamburgare och strosar omkring ett tag. Sedan tänkte jag ta mig ca 9 mil vidare mot Sorsele. Vägen är väldigt kuperad men det flyter på bra. Med 3 mil kvar finns ett litet samhälle som heter Slagnäs där jag hade hoppats på att ta en fika men allt hade stängt. Åt mina mackor som jag köpte i Arvidsjaur och började cykla de sista 3 milen ca kl 5. Jag kom knappt ut på stora vägen igen innan jag fick näsblod och inget papper hade jag. Funderade på att vända om och campa i Slagnäs men valde att fortsätta trots att blodet rann. Ca 6 km senare får jag punka IGEN! Denna gången bytte jag inte lugnt och metodiskt utan svärande, utan handskar och utan myggmedel. Följaktigen, när jag var klar, såg jag ut som om jag var nära döden. Olja överallt, blod hade stänkt från näsan och jag var sönderbiten av knott och annat skit. När grejorna väl var på plats och jag skulle fortsätta mot Sorsele så är det något förfärligt gnisslande från cykeln och jag orkade verkligen inte ta av alla grejorna igen. Istället gnisslade jag tillbaka 6 km och tog in på campingen i Slagnäs. Killen i receptionen skrattade åt mig när jag kom in. Allt kändes åt skogen när en tysk cyklist kom och räddade dagen! Han hjälpte mig skruva med cykeln sen bjöd jag på mat och han på te. Har snackat med honom hela kvällen och är på gott humör igen. Jag lagade mina tre slangar och kom fram till att det är fälgbandet som är kasst. Skönt att veta vad det är som är fel men jobbigt att jag måste få tag på ett och byta det. Dessutom är det söndag imorgon... Oj så långt det blev idag. Var tvungen att beklaga mig lite. Dessutom åkte Tezz till Kreta idag så jag kommer inte kunna prata med henne på ett tag... tungt. Nu är klockan snart 12 så jag gissar på en kort distans imorgon.
Dagens+ Tysken
Dagens- Cykeln
Total distans sedan dag 1 = 658 km

6 kommentarer:

  1. Men lilla bror. Du e galen :P
    Du måste skydda dig mot knotten och myggen så du inte ser ut som en uppsvälld ballong sen. Eller blir sjuk. Å tagga ner så att näsblodet inte kommer tillbaka.
    Men du verkar ha haft tur med vilka personer du träffar iallafall, alla verkar vara vänliga och det är ju bra.
    Se till så du vilar lite, det har du faktiskt tid med.
    Vi får hoppas att du inte får fler punkteringar, inte än på ett tag iallafall.
    Jag följer dig här inne dagligen. lycka till i fortsättningen :)
    Kramis/Din syster

    SvaraRadera
  2. Joel,det var kul att få höra din röst i går
    Du måste ta det lungt om du får mer näsblod
    Nu låter jag som en hönsmamma.
    Men jag är bara rädd om dig.
    Hoppas du kan ringa i morgon.
    Ha det så bra
    Kram/Mamma

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ett nytt fälgband löser punkteringsproblemen. Jag läste förresten nånnstans att bromsar inte gillar doften av liljekonvalj. Oriflames sololjespray rekommenderade den människan.
    Vi hörs när du får täckning.
    Och glöm inte att vila :-)

    SvaraRadera
  4. Okej så det var fel på cykeln? började undra hur tusan du cyklar egentligen.

    SvaraRadera
  5. alskling! du berattade inget i telefonen om nasblod, fast da hade ja sakert bara blivit orolig anda.. skont du traffade tysken som gjorde dig glad! puss

    SvaraRadera
  6. Haha, lät som en fin resa den här etappen ju. Om du får mer problem med fälgbanden och inte hittat nånstans att köpa nytt så fungerar eltejp jäkligt bra. 2-3 varv för säkerhets skull.

    SvaraRadera