25 juni 2009

Dag 3, Piilijärvi - Jokkmokk, 163 km


Började dagen som en myggbuffé när jag skulle packa ihop tältet. Kom iväg lite tidigare idag, 7:30, men var ändå framme senare. Att cykla på fjället är inte som att cykla i Skåne. När jag var i Porjus (tror det stavas så) så frågade jag om vägen var lika backig resterande 5 milen till Jokkmokk och hans svar beskriver vägarna ganska bra; "det är 2 mil nerför och sen 2,5 uppför". Men det har gått bra ändå, det tar bara lite längre tid. Som tur var så minskade vinden sista biten. Efter att ha cyklat på den lite mer traffikerade delen av 45:an, där den också är E10an, kom jag efter 6,5 mil fram till Gällivare. Äntligen lite civilisation! Där åt jag en välförtjänt dagens och kunde till och med använda telefonen. Därefter vart det 10 mil kvar till Jokkmokk och hit kom jag strax efter kl 8. Vandrarhemmet var fullt men jag fick tälta på gräsmattan för en billig peng. När jag var klar med tältuppsättning, inrättning, dusch m.m så var klockan strax efter 9 och tydligen så stänger allt i Jokkmokk antingen 8 eller 9. Lyckades tillslut hitta ett café med internet så jag slänger upp några extra bilder och sen ska jag handla mat på statoil (ända som har öppet).
Dagens+ Jag har lärt mig stå upp och cykla (ostabilt med all packning)
Dagens- Alla getingar som attackerade så fort jag stannade
Total distans sedan dag 1 = 434 km

1 kommentar:

  1. Det ser väldigt härligt ut när man tittar på bilderna! Ska bli jättekul att se alla när du kommer hem igen. Slit nu inte ut dig genom att ta för långa sträckor. Och plocka inte upp några lifterskor. Då får du säkert punka igen :-)
    Fortsätt skriva så ofta du kan. Det är dagens höjdpunkt när det kommer nytt här. Sköt om dig och glöm inte att vila ibland.

    SvaraRadera