15 maj 2009

Treriksröset till Smygehuk på cykel

Välkommen! Kul att just Ni hittade hit!
Här kommer ni kunna följa mig på min cykelfärd genom Sverige.

Helgen efter midsommar, närmare bestämt söndagen den 21:e juni, tar jag tåget norrut mot min start från treriksröset. Kl 12:36 tar jag tåget från Helsingborg C för att två byten och 21 timmar senare anlända till Kiruna. Från Kiruna bär det vidare med buss till Karesuando där jag hämtar ut min cykel som förhoppningsvis kommit fram i tid. En övernattning senare blir det ytterligare en bussfärd från den finska sidan av Karesuando, Karesuvanto, mot den lilla byn närmst treriksröset Kilpisjärvi. Här kommer jag stanna en natt för att på onsdagsmorgonen ta första båten ut till röset där resan börjar på allvar.

Planen är att cykla omkring 100 km om dagen. Fågelvägen är avståndet mellan sveriges norligaste och sydligaste punkt 1 581 km men med cykel kommer det att bli ca. 2 200 km. Tiden är därför beräknad till strax över tre veckor. Utan någon som helst erfarenhet av denna typ av cykling är det dock möjligt att den uppskattningen är något optimistisk. Tidsramen sträcker sig till den 1:e augusti då jobbet börjar igen vilket ger maximalt 37 dagar att cykla. Det borde räcka med stor marginal.

Jag kommer att ha med tält och kök och planen är att campa varje natt. Cykeln är en något modifierad Crescent Edge 700 (MTB) och färplanen är inte klar ännu men jag kommer att cykla E45:an ner till Mora och sedan troligtvis följa väg 26 bäst det går ner till Jönköping. Nu återstår ett par studentfester, några födelsedagskalas och en hel del träning!

På återseende den 21:e juni...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar